Skapelsen Vi tar for oss hver enkelt dag og ser på: hva ble skapt? Hvilken bruk har vi for det? Kan vi gjøre forsøk eller eksperimenter med det? Hvor lang tid vi bruker på hver dag er fleksibelt og blir avgjort i medvirkning med barna. Noen tema synes de er ekstra spennende og vil lære mer om, da gjør vi det. Vi vil informere via foreldresiden på facebook når vi bytter dag og der vil dere også finne bilder fra samlinger vi har med barna. MÅL: Sammen skal vi se og undre oss over hvor stor Gud er når han kan si: «Det bli slik» Og det ble slik! Vi skal overraskes, vi skal lære noe nytt og vi skal begeistres. Barna skal medvirke i forhold til hvilke dyr, fugler, insekter og fisker de vil lære mer om. Gjennom årstema skapelsen er barna innom de fleste fagområdene i rammeplanen.
Rekkefølge:
Dag 1: LYS
Kontraster, lys og mørke
Hvorfor var det genialt å starte med lyset?
Farger i lyset? Eksperimentere
Refleks, lys reflekteres i mørke
Alle menneskers sanser, hva må vi bruke hvis vi ikke har lys (ikke kan se)?
Hvorfor er noen mørkeredde?
Hvordan lys påvirker mennesket. Humør, pupiller og mulighet for å bevege seg.
Gud er lys. 1. Joh. 1,5
Vi er verdens lys. Mat 5, 14-16
Dag 2: LUFT
Puste, holde pusten
Luft i bevegelse. Eksperimentere
Papirfly, vanlig fly.
Luft er «noe» Luft er ikke «ingenting»
Varm luft, kald luft, oppdrift
Hvem/hva trenger luft for å leve?
Luftforurensning
Dag 3: TØRT LAND; ALLE PLANTER MED FRØ
Lage eplesyltetøy og grønnsakssuppe, ellers bruke råvarer fra kjøkkenhagen vår
Miljøsamlinger
Landskap; skog, lier, fjell og vidder.
Kompostering
Kildesortering
Ta vare på jordas ressurser, samle frø
Så grønnsaker som vi kan spise, innhøsting, takknemmelighet
Besøke kjøkkenhagen
Markprosjekt, studere marken i jorda
Dag 4: SOL; MÅNE; STJERNER
Hvilken funksjon har sola?
Hvem/hva trenger sola for å overleve?
Hvorfor lyser sola, stjernene og månen?
Varme, kulde
Årstider, solas betydning
Avstander i universet, solsystemet
Planeter, lage potettrykk av sol, måne og stjerner
Tidevann
Dag 5: ALT SOM FLYR I LUFTA OG ALT SOM SVØMMER I HAVET
Mangfoldet i dyrelivet, plass i økosystemet
Lære om ulike insekter og fisker, velge ett insekt å lære mer om
Småfuglene i Norge. Lage mat og henge ut til dem.
Ta vare på skaperverket. Noen arter er truet. Hva kan vi gjøre?
Lage fuglemat og mate fugler om vinteren
Dag 6: PATTEDYR OG MENNESKER
Barna velger dyr de vil lære ekstra mye om
Gårdsbesøk?
Vi lærer om menneskekroppen og hvor fantastisk den er
Likheter og ulikheter mellom mennesker og dyr
Dag 7: HVILEDAG
Hvorfor må man hvile?
Alle trenger nok søvn og hvile
Ulike måter å hvile på
Gode vaner
Gud ønsket at vi skulle ha tid til takknemmelighet